SPEŁNIONY POSTULAT – INSTYTUCJA MEDIACJI

NOWE PRAWO I … STARE/NOWE DYLEMATY.
SPRAWY DYSCYPLINARNE NAUCZYCIELI AKADEMICKICH PO REFORMIE Z 2018 ROKU

Wiesław Bar

. Autor, w pięciu punktach, zajmuje się niektórymi zagadnieniami postępowań
w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich. Po wskazaniu aktualnego ustawodawstwa w tym zakresie i stanu faktycznego postępowań (1), najobszerniej przedstawia instytucję mediacji, której wprowadzenie ocenia pozytywnie (2), podobnie jak poszerzenie katalogu
kar (3). Krytycznie zaś odnosi się do przeniesienia właściwości orzekania, zmiany ról i zadań
komisji, zwłaszcza trybu wprowadzenia tej zmiany i braku gwarancji ochrony prawnej dla jej
członków (4), jak również trwania przy rozwiązaniu, że pokrzywdzony jest stroną tylko w postępowaniu wyjaśniającym (5)…..

  1. SPEŁNIONY POSTULAT – INSTYTUCJA MEDIACJI
    Dyskusja nad instytucją mediacji oraz rolą mediatorów na uczelniach nie
    jest sprawą nową. Wystarczy przywołać projekt „Mediator akademicki, jako
    przeciwdziałanie mobbingowi w środowisku akademickim”, współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego10, czy Centrum
    Rozwiązywania Sporów i Konfliktów na Wydziale Prawa i Administracji
    Uniwersytetu Warszawskiego11
    .
    Również rzecznicy dyscyplinarni i przewodniczący komisji dyscyplinarnych do spraw nauczycieli akademickich od dawna dostrzegali potrzebę
    wprowadzenia do postępowań możliwości mediacji, jeśli u podstaw spraw
    tkwią konflikty interpersonalne12
    . Już na etapie prac nad ustawą o szkolnictwie wyższym i nauce, pozytywnie oceniano uwzględnienie tego postulatu
    w projekcie, jako sposobu polubownego załatwiania sporów13
    . Jeśli mediacja
    może być stosowana nawet w sprawach karnych14, nie ma racji by była pomijana w tychże

Dodaj komentarz