Postulat rozszerzenia studiów podyplomowych o mediację akademicką
Jak do tej pory studia podyplomowe w zakresie mediacji są nastawione głównie na mediację gospodarczą i rodzinną, zgodnie zresztą z zapotrzebowaniem, gdyż te kategorie mediacji są szczególnie popularne.
Niestety mediacja akademicka dopiero ‚raczkuje’, ale wprowadzenie mediacji do prawa ‚akademickiego’ w ramach reformy nauki i szkolnictwa wyższego obliguje do przygotowania specjalistów od mediacji akademickiej.
W ramach dotychczasowych doświadczeń studiów podyplomowych należałoby wyszkolić mediatorów do rozstrzygania sporów w środowisku akademickim i do przeciwdziałania wszechobecnemu na uczelniach i w instytutach naukowych mobbingowi.
Ze względu na specyfikę należałoby standardowe programy studiów ‚mediacyjnych’ poszerzyć o tematy (do dyskusji):
Mobbing akademicki – informacje ogólne, rozpoznawanie, skutki, przeciwdziałanie
Cyberbulling ( mobbing internetowy)
Prawo akademickie:
Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o PAN i JBR i in.
Prawo własności intelektualnej ( ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa o ochronie baz danych)
Europejska Karta Naukowca i Kodeks postępowania przy zatrudnianiu naukowców -założenia i praktyka
Etyka:
Akademickie kodeksy etyczne ( Zasady dobrych obyczajów, dobra praktyki naukowa, dobre praktyki uczelni wyższych, akademicki kodeks wartości, uczelniane kodeksy etyczne)
Komisje etyczne i komisje dyscyplinarne w praktyce akademickiej
Przeciwdziałanie nierzetelności naukowej
Mediacja akademicka
Mediacja akademicka na uczelniach zagranicznych (amerykańskich, kanadyjskich, australijskich, hiszpańskich i in.)
Funkcjonowanie biura mediatora
Kodeks etyczny mediatora
Filed under: Mediator akademicki, Mediator w Polsce, Teksty autora | Tagged: Akademickie kodeksy etyczne, Cyberbulling, Europejska Karta Naukowca, mediacja akademicka, Mobbing akademicki, Prawo akademickie, Studia podyplomowe |
Skomentuj